2009. július 28., kedd

Változó navigációs igények?


A Cnet elemzését olvasva elgondolkodtatott, hogy az amerikai piaci igények változtak volna, a tesztelő akar eltérni a tömegektől, vagy tényleg rossz úton járunk, amikor továbbra is az iGO 8-t tekintjük etalonnak, ha navigációról beszélünk. A tesztelő ugyan ezt az alkalmazást nem látta, de a Navigon és az AT&T navigátorának használatát követően írta le gondolatait.
A tesztelő szerint a hagyományos üzleti modellek elavultak, jobb a a havi költség alapú konstrukció, azaz ameddig fizetem a navigációs alkalmazást, addig rendelkezésemre állnak a frissítések, térképek, egyéb szolgáltatások. Érdekes gondolat. A Navigáció megjelenésekor a legtöbb érdeklődő el sem tudta máshogy képzelni a történetet, legtöbben eleve azt feltételezték, hogy a GPS-műholdak használatáért is fizetni kell, ahogy pl. a mobilszolgáltatásért. Az At&t iPhone navigátorát havi 9,99 USD-ért bérelhetjük a szolgáltatótól. Ebben a díjban benne foglaltatnak az online kölekedési információk és a benzinárak is, melyeket az USA-ban nyilván könnyebben el lehet érni, mint pl. itthon. Ebből a szempontból a Navigon rossz minősítést kapott, a tesztelő serint ugyanis ez mára alapszolgáltatás kéne legyen, ahogyan a text-to-speech (a navigációs utasításokat pl. utcanévvel együt kapjuk - Forduljon jobbra a Kocsis utcára) funkció és a POI telefonszámok közvetlen tárcsázási lehetősége is. Részben igaza lehet a tesztelőnek. Nagyon elgondolkodtató, hogy ha létezne egy Windows Mobile navigációs rendszer, ami havi költséget jelentene, akkor többen fizetnének-e a navigációs rendszerekért? A licenc-oldalát nem látom át, hiszen a fejlesztő fizet a térképek készítőinek, bérleti konstrukcióban viszont nem biztos, hogy mindig béreltetni" tudja licenceket, így a szolgáltatói konstrukciókat is át kell alakítani.

Forrás: http://reviews.cnet.com

4 megjegyzés:

  1. Az AT&T féle előfizetéses iPhone navigációs megoldás egyedi. Az Apple más fejlesztőnek nem engedi meg az időkorlát alapú működést az AppStore-ban.

    Hazánkban semmiképpen nem lehet elképzelni egy előfizetés alapú iGO működést. Az iPhone esetében a mostani megoldás elég egyedi, szerintem kihal. Miből gondolom? Most készült egy kutatás, miszerint USÁban (!!!) egy olyan generáció nő most fel, mely nem hajlandó semmiért fizetni a neten, azonban azonnal akarja a tartalom elérését. Még az AppStore zeneárait is sokallja. Nem, nem Kele-Európában készült a kutatás, hanem az AppStore modellt működőképesre termékzabáló USÁban.

    A Garmin abbahagyta a BlacBerry-n működő, online előfizetéssel működő Garmin Mobile szoftver frissítését. Ez is USA piacon működik, ugyancsak Navteq térképpel, mint a Navigon. A Garmin a világ elsőszámú GPS-gyártója. Csak tud valamit, ha ugyan elérhető a szoftvere, de nem frissíti.

    A Mobilaréna vett át egy hasonló módon a navigációs piac vélhetően mobil szegmensbe mozdulásáról szóló írást. Elég hosszan reagáltam rá a blogomban, ide nem spam-elném be. :) Katt ide...

    VálaszTörlés
  2. Köszi a reagálást, érdekes dolgokat írsz, megfontolandó.

    Egy ponton vitatkoznék csak a gondolatmenettel. Nem vagyok nagy Apple-fan, mégis elismerésre méltó az, ahogy üzleti-modelleket építenek. Akár azt is el tudom képzelni, hogy az ami a RIM/Garmin-nak nem sikerült, azt az Apple/AT&T sikerre tudja vinni. Az Apple már sokszor bizonyította, hogy még azok az üzleti modelljei is működnek, melyek máshol nem sikeresek. Esetleg addig a kutya sem akarta úgy csinálni, ahogy ők, majd a végén őt követi mindenki.

    A hazai implementációt én is nehezen tudom elképzelni, de azt hiszem itt a szándék is hiányzik, hiszen beláthatatlan, hogy pl. a hatalmas warez-arány mellett egyáltalán kire lehet havi-fizetős szolgáltatást alapozni. Érzésem szerint a legtöbb Kelet-Európai felhasználó pl. csak a nyaralások havára fizetne elő, ez pedig talán közel sem akkora felhasználószám, mint a saccra 10-12 millió Apple 3G/3GS által adott potenciális piac.

    Az AT&T/Apple konstrukció erejének pontosan ezt érzem. Jól marketingelhető azonos készülékek, melyekre SW-t fejleszteni álomszép, hiszen hatalmas teszt-környezeted van. Nem kell problémázni a net-eléréssel, mert az korlátlan minden hivatalos gépen, innentől a traffic/benzin és egyéb (pl. akár térkép is), tehát bármely tartalom könnyen rárakható. Hatalmas potenciális vásárlószám.

    Visszatérve az eredeti gondolathoz. Talán nagyobb picokban, átfogóbb marketinggel lehetne pl. Európa-szinten építeni ilyen szolgáltatást, viszont ebbe a piac-sajátosságai miatt nem egyszerű belefogni. Talán a Nokia/Navteq tudna ilyesmiben globálisan gondolkozni sok-sok szolgáltatóval karöltve. Vagy majd a Google ingyenesen, csak győzd majd törölni az AD-okat a POI-k körül. :)

    VálaszTörlés
  3. Az AT&T-s iPhone esetében azért is működhet az iPhone-ra, mert egyrészt 1 típusú készülékről (meghatározott OS-ről) van szó, és ráadásul országhatáron belül vagyunk egy jogrendszerben, egy mobilszolgáltatóval. Már az EU esetén szívás lenne a sok ország és sok szolgáltató miatt, ahol tuti menne a gyilok, hogy csak a T-Mobilenál megy, akkor piackorlátozó, más tarifán megy, ha átléped a határt (pl. lemész a Krk szigetre, az már nem is EU). Szóval szívás, nem életképes.

    A törekvés megvan, a Nokia erős lehet ebben, de ehhez legalább 5-8 év kell.

    VálaszTörlés
  4. Nagyjából osztom a véleményed, valóban nem is nagyon lehetne máshol belefogni ilyesmibe, mint Amerikában. De azt gondolom, hogy a modell működhet, nem kell feltétlenül kihalnia, sőt.

    Ha életképes a fenti konstrukció és kitalálható, hogyan lehet havidíjas szolgáltatássá tenni a holmit, akkor az EU mobilszolgáltatói is előbb-utóbb motiváltak lesznek abban, hogy nyomják a témát.

    Röviden arról, hogy miért: Amerikában a korlátlan adat mellé az AT&T-nek már most érdeke lehet, hogy egyéb szolgáltatásokkal tovább tudja emelni a bevételeit, ráadásul a konstrukció a navigációs alkalmazás fejlesztőjének is stabil és nagy, könnyen elérhető piacot garantál (cserébe lehet tőle "gombér" venni szoftvert).

    Tehát amint az EU szolgáltatók is eljutnak oda, hogy nem nagyon tudják máshogy növelni az adat-eladásokat (mert a legtöbb csomag korlátlan lesz, a beszédidő ugye már most sem növelhető, új előfizető alig akad), akkor talán már kényszerítve is lesznek arra, hogy új szolgáltatás-bevételeket keressenek.

    Nem teljesen azonos, de hasonló ez a folyamat ahhoz, ahogy a mobilszolgáltatók 4-5 éve a mobil-adathoz viszonyultak. Amikor a néhai Westellel konzultáltunk erről a témáról, még egyszerűen kiröhögtek, hogy mit akarunk mi a netezésre alkalmas ipaq-kabátokkal? Meg "mi az, hogy Wifi egy telefonban? Ugyan már! Tessék szépen leülni, mert mi egyelőre abból kaszálunk, hogy 30 milliárdos forgalomból 29,7 a beszélgetésből jön. Amíg ez nincs totál kiégetve, nem lelkesedünk a netezős-csomagokért és gépekért, hiszen az nekünk macera."
    Nos ma már nem lehet több beszédet eladni, kell más. Egyelőre 1-2-4-5-10 GB-s csomagokkal húzzák a népet, aztán ha majd mindenki a környező világban korlátlan adatcsomagot ad, akkor muszáj lesz ebbe az irányba lépni.

    És utána miből növekszik a cég? Pl. navigáció, blackberry-szolgáltatások, vonalkódos játékok, személyre-szabott hirdetés, stb.

    VálaszTörlés