2009. augusztus 25., kedd

Nokia Booklet 3G - miért is?

A tegnapi bombameglepetés kapcsán Cnet azt a kérdést feszegeti, hogy mik is az okai, hogy a Nokia az okostelefonok mellé netbookot is piacra dob? A tegnapi hírhez kapcsolódó megjegyzések (sancho) között is felvetésre került, hogy a Nokia gyártott már más termékeket is, de azok sikerességétől nem volt túl hangos a szakirodalom (pl. navigátorok, GPS-vevő), most miért lenne más a helyzet?
Azt gondolom, a netbook kicsit más terület, talán szorosabban összefügg az okostelefóniával, határterület. A Cnet számokkal mutatja meg azt a piacot, ahova a Nokia belép. A Nokia piaci részesedésének csökkenése mind az okostelefonok, mind a hagyományos mobiltelefonok szegmensében érzékelhető, igaz még nem nagy a baj. Az elmúlt negyedévben ez "lecsökkent részesedés" 45%-t jelentett az okostelefonoknál és 36,8%-t a teljes mobiltelefon-szektorban. Nézzük csak az okostelefonokat, hiszen igazából ez a terület az, ahol a netbookokhoz hasonló tudást kapunk, igaz kisebb kijelzővel, újabban egyre gyakrabban kizárólag érintőképernyővel. 2008-ban a Nokia közel 61 millió okostelefont értékesített világszerte, a csökkenő részesedés mellett növekvő piacon valószínűleg ez a darabszám idén is elérhető lesz, de olyan nevek mellett, mint az Apple, a Samsung vagy az LG már elképzelhető, hogy a bevételeinek szerkezetét is érdemes "hasonlóra" alakítani. E gyártók mindegyike rendelkezik PC-s eladásokkal is, stratégiailag tehát nem árthat, ha a Nokia az egyik legközelebbi területen, a netbookok frontján veszi fel a kesztyűt.
A netbook piac méretei ugyan még nem mérhetők össze akár csak a Nokia okostelefon eladásaival sem, jóllehet számtalan gyártó osztozkodik már rajta. A 2008-ban még csak 12 milliósra becsült piac idénre már 26, 2013-ra már 51 milliósra hízhat. A Nokia erősségeiről már tegnap írtunk, a szerviz és a kereskedelmi hálózat rendelkezésére áll, az OEM/ODM gyártók könnyedén elérhetők, a vélhető nagy volumenek miatt pedig mindenki szívesen állhat a finn óriás rendelkezésére, amikor az újabb kapacitásokat akar lekötni. Úgy gondolom tehát, hogy erre a növekvő piacra egy-egy modellel minden különöseb erőfeszítés nélkül be tud majd lépni a Nokia, eladásaival a versenytársak egyéb eladásait is tudja "revolverezni", növekvő bevételt és profittömeget tud elérni, miért ne tegye tehát? A HSPA kapcsolatal rendelkező netbook készülékek piacán pedig a legnagyobb szolgáltatók sem fogják azt mondani, hogy nem értékesítik a Nokia netbookokat, így akár rövid időn belül nagyon komoly piaci részesedésre is szert tud tenni, az Apple/Samsung/LG hasonló termékeit akár meg is előzheti.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése