2009. október 14., szerda

Az alkalmazásboltok veszélyei, mire figyeljen?


Az Apple alkalmazásboltja minden rekodot megdönt (nem nehéz, nincs előzmény :), de a most debütált Windows Mobile Marketplace és egyéb alkalmazásboltok népszerűsége is emelkedhet a jövőben. Akár a hazai felhasználók is előbb-utóbb e csatornákon keresztül szerzik majd be az alkalmazásokat. Elsőre nyilván minden szokatlan, aztán viszont már rutinná válhat. Többnyire az a tapasztalat, hogy aki kipróbálja, könnyen megkedveli az egyszerűsége miatt. Arra viszont érdemes minden esetben tekintettel lenni, hogy a szoftverekre más szabályok vonatkoznak, mint az online beszerezhető egyéb termékekre. A szoftverek ugyanis többnyire nem visszavásárolható termékek, nem vonatkozik rájuk az elállási jog. A következő gond pedig általában az, hogy többnyire nem a fejlesztőtől vásárolunk, ha a fejlesztő 1-1 esetben ugyan vissza is vásárolná a terméket  (pl. jobb a békesség alapon, vagy pl. gépcsere, ellopott gép, hard reset eseteiben), az üzemeltető és az eladó közötti különböző megállapodások is zavarják a képet, sőt akár az Appstore üzemeltetője zárja ki eleve ezt a lehetőséget, mert számtalan problémát okoz az üzemeltetésben. Az egyedi esetekre egyszerűen nem lehet felkészülni egy hatalmas forgalmú shop esetében (Pl. Apple). Sose feledjük, hogy valójában már a rendeléskor többfelé gurul a pénzünk, így annak visszajuttatása is több szereplőn kéne múljon, ahol az egyik szereplő többnyire szinte csak akkor fog foglalkozji a problémánkkal, ha generális hiba az eladott alkalmazással, vagy technológiai hibás az alkalmazásbolt. Belegondolni is hosszú, milyen sok bosszúságtól kíméli meg magát az ember, ha az készülékre telepített alkalmazásbolt használata előtt az alábbiakat figyelembe veszi:
  • Az alkalmazásboltban bizonyosan megtalálja a lemondás, elállás lehetőségeit, vagy annak korlátozását. A vásárlási feltételeket valószínűleg az első indításnál közli as rendszer, de később is bármikor elérhető a help/about menükön ketresztül. Érdemes tanulmányozni az appstore alapszabályait.
  • Vásárlás előtt mindig érdemes alaposan tájékozódni a termékről, mindig álljon úgy hozzá, hogy ha megveszi, akor kifizette 99%, hogy nincs visszaút! A "nem tetszik", "nem tudom kezelni", "bonyolult", "nem fut nálam", "bugos", kifogásokat nem köteles kezelni sem a fejlesztő, sem a bolt üzemeltetője. Keressen felhasználói tapasztalatokat, olvassa el az alkalmazásbolt review-it, nézelődjön fórumokban, keresse fel a gyártó honlapját. Ellenőrizze, hogy egyéb fórumokon nem jeleztek-e az Ön készülékéveé inkompatibilitást, nincsenek-e kifejezett felhasználói panaszok az Ön gépe+a megvásárolnio kívánt SW relációjában.
  • Mindig ellenőrizze, nincs-e a megvásárolni kívánt terméknek demo, korlátozott funkcionalitású (pl.időkorlát, vagy lite verzió)
  • Vásárlás előtt próbálja meg a bolt és -ha ilyen külön van- fejlesztő vásárlási feltételeit figyelmesen átolvasni. Hosszú, de a visszavásárolhatóságvagy az elállás, vagy az esetleges készülékcsere, adatvesztés, egyéb "vis maior" kérdéseket ezek a feltételek rögzítenek. Nem szabad elfelejteni, hogy a licencek a termék használatának lehetőségét jelentik, ez viszont nem feltétlenül jelenti azt, hogy "fizettem érte, azt csinálok vele, amit akarok".
Forráshttp://gadgetwise.blogs.nytimes.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése