2009. november 1., vasárnap

PC-gyártónak nem egyszerű a mobilpiac


Úgy tűnik, hogy ezen a hétvégén mindenki elemző kedvében van. Az Informationweek ezúttal a PC-gyártók okostelefonpiaci szerepével foglalkozott. Az egyetlen Apple-n felül a mai napig nem láttunk erős PC gyártót az okostelefonok közelében, sőt. A Dell idén tér vissza a piacra, a HP a korábban oly sikeres PDA vonalát nem tudta könnyedén "bevinni" az új piacra, a telefonos HP PDA-k már nem tartoznak a favorizált modellek közé. Az Acer ugyan megvásárolta az E-Ten-t, az előbbi gyártóknál ugyan jobban forog a neve, de az eddigi tesztek alapján az új modellsorozatok sem favoritok, annak ellenére, hogy igen kedvező áron teríti a gyártó.
Miért nem túl sikeresek az egyébkjént kedvelt PC-s gyártók ezen a területen, de miért muszáj mégis részt venniük a piaci versenyben? Az ok a piac méreteiből következik. Idén már 180 millió feletti okostelefon értékesítését jelzik az elemzők, ez a szám pedig meghaladja a világ notebook eladásait. Ahogy a vásárlók egyre nagyobb számban térnek át a PC-s levelezésről a mobilra, láthatóan a PC-s gyártók sem akarnak kimaradni a folyamatosan növekvő piacon generált eladásokból.
Jó-jó, de ha a szándék erős, akkor miért nem tudnak sikeressé válni? Ennek sok-sok oka van, de többnyire a gyökeresen eltérő értékesítési csatornákban is kereshető. A PC piacon kialakult hagyományos logiszikai láncban zömmel nagyáruházak, céges értékesítések, klasszikus viszonteladók viszik piacra a gyártók termékeit, ráadásul többnyire keveseb esztétikai kérdés merül fel a vásárlóban, ha notebookot vesz, mint egy telefon esetében. Az okostelefonpiacon a legnagyobb eladó pedig többnyire a mobiltelefon-szolgáltató, akivel a PC-s gyártók nehezebben tudnak együttműködni, hiszen saját csatornáik megtérülését is mindig figyelik., a már kiépített csatornákat nem rombolhatják le egy új terület kedvéért. Ebből adódóan igazán jó ajánlatokkal nem is tudnak megjelenni a mobilszolgáltatóknál, rugalmatlanok a tárgyalások során, miközben a valós mobilgyártók is sorban állnak és ugye nem kis márkanevekről beszélünk az esetükben. Csüggedni ugyanakkor nem kell, a cikk szerint a PC-sek nem engedhetik meg maguknak, hogy ne játszanak ezen a piacon, de jó időn keresztül nem lehet arra számítani, hogy a nagyokhoz (RIM, Apple, Nokia, Samsung, LG, HTC) mérhető piaci részesedésre tegyenek szert.
Személyes megjegyzésként még annyit érdemes hozzátenni, hogy az Apple zsenialitását dícséri, ahogy az iPhone bevezetésekor az AT&T-nek eleve olyan konstrukciót ajánlott, melyben a mobilszolgáltató a hagyományos csatornáihoz képest többet keres és többet is fizet az Apple, mint PC-gyártó felé. Hogy ezt hogyan érték el? Könnyű az, ha a vezetőjük zseni. Komolyabbra fordítva az Apple talán sosem a piachoz árazott, hanem az alapján, hogy mennyit akar keresni, mennyit fog elkölteni a marketingre, amivel a nagyon magas eladási árat is vonzóvá tudja majd tenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése