2009. november 4., szerda

Re: Re: Ha a Google elindítja a Google Maps Navigation-t, halálra vagyunk ítélve

Fontos elemzés jelent meg Sancho blogján korábbi bejegyzéseinkkel kapcsolatban. A hét vén írtunk egy hosszabb elemzést a Google navigáció esetleges hatásairól. Egy másik írásunkban az amerikai tőzsdefelügyelet Telenav-val kapcsolatos figyelmeztetéseivel foglalkoztunk. Ennek címére utalt a fenti "Re:". Írásainkra, illetve a navigalj.hu hasonló témájú bejegyzéseire született Sancho reagálása, mely teljes terjedelmében itt olvasható.

A válaszgonodolatok kiterjesztik korábbi feltételezéseimet, kicsit tovább is visznek, ezért érdekes foglalkozni vele. Részben vagy egészben idézek néhány gondolatot és egyből reagálnék is rá:
  • A Google-nek: "Teljes és nagyon egyszerű offline térképtámogatást kell biztosítania. Ugyanis vidéken a 3G elérés annyira lassú, hogy képtelenség online térképpel vezetni 80 km/h felett. Továbbá esze ágában sincsen minden GPS felhasználónak online 3G vagy WLAN letöltéssel szórakoznia, nincs is rá módja, lehetősége, vagy egyszerűen kedve. Lásd, legtöbb GPS user be sem frissíti PNA készülékét, azt sem tudja, hogyan kell."

    Amúgy teljesen jogos a felvetés, csak talán még nem aktuális. Ezt  a döntési pontot azt követően vázoltuk, hogy a jelenlegi Google modell működése és pénztermelő képessége részben már bizonyítottá válik. Az első Motorola Droid eladására 2 nap múlva kerül sor, ha még az Apple iPhone-hoz hasonló gyors felfutást is produkál ez az egy modell, vagy maga az Android 2.0 a beépített navival, akkor is minimum 1-2 éves távlat, amikor a Google egyáltalán már mérni tudja, hogy már megérné-e máshol is szolgáltatni? Utaltam arra is, hogy még azt is elképzelhetőnek látom, hogy egységesebb, homogénebb régiókra kell csak kiterjeszteni, azaz akár az EU-bevezetés is többlépcsős lenne (pl. Nagy-Britannia, Fro., DACH)

  • "Jó lefedettség szükséges a teljes európai régióban. Jelenleg a Tele Atlas és a Navteq csak részben rendelkezik KEU térképekkel, és a frissítések ára még egy Google-nek is pénzbe kerül. A Kelet-Európai régiót jelenleg a Top-Map konzorcium hozza a legjobban. Mire KEU-ban ...."

    Én úgy gondolom, hogy a Google Maps Navigation alatt a Google saját térképei vannak, melyet a Google 500 millió USD-s befektetésével 2008 szeptemberében elindult GeoEye műhold biztosít. Ez csak feltételezés és lehet, hogy hibás. Pár hete olvasni lehetett olyan híreket, hogy a Google sem TeleAtlas, sem Navteq térképeket nem használ már a szerver oldali netes Map-nél. Ha viszont jogos a feltételezésem, akkor nem látom problémásnak, hogy akár a jelenlegi helyzeti előnyt élvezőket is gyorsan átlépje a Google mert képes saját holdról felmérni. Nyilván ez sincs ingyen, azaz ezt is csak akkor fogja megtenni, ha jó üzlet a mostani konstrukcióban ingyen osztogatni mindent. Minimum 1-2 év versenyelőnyt mindenképpen szavazok pl. a részben(egészben?) Nav N Go által tulajdonolt Top-Map konzorciumnak. De szerintem ne dőljenek hátra :)


  • A felhasználó szeretné ugyan elérni, hogy mindent a telefonjával csináljon, de képtelen azon valóban kényelmesen navigálni. Mint ahogy alap már, hogy WLAN legyen egy notebookban, de a userek egy része használja csak. Továbbá vannak azért műszaki problémák ...."

    A Google Maps Navigationről ugyan a Motorola Droid bevezetése kapcsán kezdtem el elmélkedni, de nem állítom, hogy az okostelefonok a legjobbak a navigációra. Én ugyan szeretem, sőt az egyre növekvő kijelzőkön talán egyre jobban hazsnálható is. Ugyanakkor ezer más módja is lehet az alkalmazás használatának.  Jelenleg is sok-sok irány létezik a piacon, a hardvergyártók (akár az OEM/ODM szektor) nagyon könnyen megszerethetik az Android platformot a beépített ingyenes, de adatforgalmat generáló navigációval. Ahogy a Mio már bejelentett Androidos PNA-MID kombót, vagy pl. a Nokia Booklet 3G-ben ott a GPS és a HSDPA kapcsolat, úgy sok-sok különböző "converged-device" alkalmas lehet arra, hogy az ingyenesen biztosított Google Maps Navigationt futtassa. SŐT.  Még azt is állítom, hogy ezek száma is emelkedhet, ugyanis a hardvergyártónak azt kell mérlegelnie, hogy a GPS mellé HSDPA/SIM vasat építsen, vagy vegyen-e szoftverlicenceket és várja ki a fejlesztést / implementációt (pl a NavNGo-t). A "vasgyár" ebben az esetben szerintem az egyszerűbb és az igazán profiljába vágó "veszek még chipeket" stratégiát is választhatja. Ez tovább rövidülő fejlesztési ciklusokat eredményezhet, sőt akár a hardverárakat is lefelé nyomhatja (nincs licensz-, nincs térkép-költség vs. modem ktg.)

  • A PNA piacon olyan OEM értékesítési modellre van szükség, mely stabilabb és jobb, mint a Nav N Go féle modell. Ha csak nem kezd PNA gyártásba a Google, ami kizárt, ha eddig egyik hardver esetén sem tette meg.

    A google bejelentése katalizálhatja a PNA piacot, a fentiek fényében átalakíthatja a készülékeket is. A Google hadrverekről mindig pletykálnak, de egészen addig, amíg az Android operációs rendszer nem ér el mondjuk olyan 80-100 000 milliós eladást éves szinten, nem lehet érdeke a Google-nek ráijeszteni a partnerekre a saját gyártással. Szerintem abban a pillanatban az összes addigi partner versenytársként tekintene rá és szaladnának vissza  Microsofthoz? :) Már most is van olyan érzésem, hogy pl. a Samsung és a HTC is pontosan a Google miatt igyekszik sok-sok vasat tartani a tűzben.

  • Az outdoor piacon halálra van ítélve a Google megoldása. Ott továbbra is a Garmin és a Magellan lesz a piacvezető. Lásd OEM probléma, és túratétkép hiánya. Igaz, az Open Maps projektek arra felé mutatnak, hogy bekonvertálják magukat a userek a Google alá, de ez addig fog zajlani, míg valaki ki nem akad, hogy a Google-nek lesz ebből haszna.

    Az Outdoor piacot nem ismerem annyira, nem látom az arányát pl. az autós navigációhoz képest. Azonban felvetettük, hogy cache-elt tartalmakkal is lehet túrázni. Az elméletileg 50 cm-s műholdkép pedig ezt a piacot is érdekli. Úgy vélem, ez még messzebb vinne, szerintem előbb az autósokat kell "kaszálni", aztán jöhetnek a niche-piacok.
    NAGYON FONTOSNAK érzem viszont az Open Maps-es gondolatot. A felhasználók által épített és karbantartott térképi adatbázisok ugyanis kitörést jelenthetnek a Google szorításából. Tény viszont, hogy már most sok ilyen van egy nagy jól működő közösség helyett iszonyatos munkát igényel. No meg azt sem látom át, hogy mekkora szerverfarmot igényelne egy ugyanakkora megoldásnak csak a felét felépíteni, mint ami a Google Maps mögött áll (és ezt a közösség hogyan dobná össze - van aki munkát tesz be és van aki pénzt, hogy másnak jobb legyen - nem nagyon hiszek ebben)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése