2009. december 2., szerda

Még el sem kezdtük a harcot!


Az amerikai John Paul Jones szavait idézi a TGdailly, aki a legenda szerint az Amerikai Függetlenségi háborúban, amikor hajója süllyedni kezdett, az ütközet pedig már veszni látszott e szavakkal utasította el elsőtisztje megadásra vonatkozó kérdését: "Még el sem kezdtem harcolni!" A szerző szerint hasonló helyzetben van most a Microsoft a Windows Mobile 6.5-el az okostelefonok piacán. A legtöbb szakíró már leírta, a piac vezetői talán már nem koncentrálnak arra, hogy versenyezzenek vele, sőt a hardvergyártók is elfordulni látszanak.  De a MS még mindig csak mutogtaja az oroszlánkörmöket, de nem harcol azokkal.
Kétségtelen, hogy az okostelefonpiacon hihetetlenül gyorsan történnek az események, a Google, az Apple vagy egyéb gyártók egy-egy bejelentése fenekestől képes felforgatni mindent még a mai napig is. Az éretékesítési volumenek növekedésével a legnagyobbaknak is lehet félnivalójuk akár a mobilszolgáltatóktól, akár az operációs rendszerek szállítóitól, de természetesen a gyártói versenytársaktól is. Minden bizonytalan, miközben néhány fix pont akad, a szerző ezeket is az Apple példáján keresztül vezette le. Elsősorban azt emelte ki, hogy nem elég kifejezetten jó szolgáltatásválasztékkal és műszaki tartalommal rendelkező készülékeket gyártani, azokat bizony el is kell tudni adni. Ehhez pedig rendkívüli marketingképességekre is szükség van. Az első iPhone mgejelnésekor pl. lényegesen job műszaki tartalommal rendelkező okostelefonok is akadtak a piacon, mégis egy teljesen új koncepció, az érintőképernyős okostelefonok szegmense indult Steve Jobs miatt a leglátványosabb növekedésnek. A marketing mellett persze szükség van arra a képességre is, hogy egy-egy gyártó képes legyen olyan új vásárlói elvárásokat teremteni, amit aztán a piaci szereplők is képesek etalonnak tekinteni, igazodni hozzá. Ez a verseny mellett paradox módon erősíti a jól marketingelő gyártót is, hiszen a "koppintás" kihangsúlyozza az eredetiséget. Az iPod és az iPhone példái mind-mind ezt a tézist igazolják. A szerző pontosan a fenti problémakörök miatt kiemeli azt is, hogy a sikeresség harmadik záloga talán a teljes láncolat kézben tartása (hardverfejlesztés, szoftverfejlesztés, értékesítés). Ez utóbbi gondolatot továbbgondolva talána  Google telefonjának vagy a Microsoft telefonjának megjelenése is érdekes változásokat hozhat a piacra, de ezen találgatásokat még hivatalosan senki sem erősítette meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése