2010. május 16., vasárnap

15-16%-kal estek a PNA/PND eladások az első negyedévben, a Bing navigáció még inkább visszavetheti a PNA eladásokat - itthon megint kezdődhet a káosz

A héten bejelentett ingyenes Microsoft navigáció navigáció kapcsán a Digitimes egy rövid elemzésben számol be arról, hogyan érintheti a piacokat, hogy immáron a Nokia és a Google mellett a Microsoft is ingyenes navigációt kínál okostelefonjaira. A klasszikus PNA és PND gyártók közül a két legnagyobb, a TomTom és a Garmin már az idei első negyedévebn 15-16%-os visszaesésről számolt be, sőt a raktárkészletek szintje is igen magas, halmozódnak az eladatlan készletek, ezt pedig jól tudjuk, hogy a vásárló szempontjából sok-sok elavult térképet jelenthet.
Vége is lenne a konjunktúrának, 2-3 év alatt lepörgött a piac és a PDA-PNA átalakulás zajlik tovább, az internetes eszközöké lesz a jövő? A Legnagyobb PNA/PND gyártók közül bizony még a TomTom is útkeresésbe kezdett, a Garmin pedig egyre erősebben iparkodik a Garmin-Asus szövetséggel utat találni. De a hazai Nav N Go Kft. a fenti nagy nevekhez hasonlóan szintén új területek felé tör. Majd minden klasszikus nagy navigációs név igyekeszik szolgltatásintenzív, koordináta alapú megoldásaokat is kínálni, (pl. Live, Hirdetések,  adatbázisok, POI-k, Forgalom.infok) hiszen az okostelefonok által kínált ingyenességgel bizony a legtöbb vásárló bőségesen elégedett. A legnagyobb piacon pedig egyre olcsóbb a folyamatos net-elérés, ez előbb-utóbb az EU-ba is beköszön és még tovább szűkülhet a navigációs piac. Az extra kijelző és a kényelem tehát bizony már csak akkor érték, ha azért nem kell lényegesen többet fizetni, ezért különböző gyártói együttműködésekben (pl. autógyártó+PNA) lehet a jövő a klasszikus PNA/PND gyártók számára, de pl. az autógyártókkal való együttműködések nem egyszerűek. Hiszen pl. egy Alfa-Romeo márkaszerviz eztentúl PNA-frissítéssel is foglalkozik majd? Vagy ha gyenge a térkép, akkor azért onnantól kezdve a Fiat-csoport is felelős? Tehát ez a váltás sem lesz túl egyszerű, és bizony látni kell, hogy sok-sok hazánkban is népszerű márka a piac csökkenésével ki is eshet a versenyből.
Vélemény: Mit jelenthet ez a folyamat a hazai vásárlóknak? 2006-2008 végéig elég zajos időszak volt a hazai navigációs piacon, bizony rengeteg anomália került felszínre, sokan "sokféle szeméttel próbálkoztak", majd ha nem jött be, akkor eltűntek és számos elégedetlen felhasználót hagytak hátra. Na de a "cserbenhagyottakat" sem kell félteni, bizony jelentősen megemelték a hazai warez-használatot is. Ennek következtében ember legyen a talpán, aki egyáltalán még tisztában van azzal, mely gyártó terméktámogatását hol is lehet keresni. 2009 januárjával indult el a Naviextras frissítőportál, ahol végre a legtöbb iGO 8 alapú navigációs készülék térkép és szoftverfrissítéseire valamiféle megoldást kínál a szerződött gyártói készülékekhez maga a szoftverfejlesztő. Mellette a TomTom és a Garmin pedig szintén egyre jobb megoldásokat kínál készülékeihez. Bár a Naviextras és így a Nav N Go Kft. reakció idejét nem egy fórum és nem egy fogyasztói jogokra érzékenyebb portál kritizálta már (van is miért), tényszerűen legalább van valamiféle megoldás, szemben a korábbi, még a legnagyobb gyártókra (pl. Asus, HP, Acer, Mio) is jellemző "ez nem jött be, lépjünk tovább, vagy húzzuk az időt" szemlélettel. A PNA/PND piac visszaesésével, az amerikai volumeneladások eltűnésével és a fentebb jelzett átrendeződéssel ismét sokasodhatnak azok a gondok, amik a PNA/PND piacot mindig is érintették, így talán megint nagyon alaposan, olyan gyártó termékeire kell alapozni, aki nem tűnik majd el 2011-ben sem. Nem lesz egyszerű ilyet választani, hiszen a hazai volumenértékesítők és nagyáruházak már régen nem érdekeltek abban, hogy komolyabb terméktámogatást biztosítsanak, azon vállalkozások akiket pedig még érdekelt a minőség is, mára gyakorlatilag eltűntek, vagy pont a fenti okok miatt nem érdekeltek már ebben a piaci szegmensben.
Forráshttp://www.digitimes.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése