2010. május 29., szombat

Nav N Go - TeleAtlas együttműködés

A hazánkban olyan kb. 50 000 Ft-s bruttó áron elérhető Navon egy új, de a gyártó oldalain még nem szereplő, ugyanakkor a NavNGo által már reklámozott PNA-ján ismét a TeleAtlas Európa-térképei lesznek majd. A Nav N Go és a TomTom tulajdonában álló TeleAtlas közös sajtóanyagában a Primo lehetőségeiről is szó esik, a TeleAtlas adatbázisai ugyanis "extrákat" is tartalmaznak. Ilyen a kisteherautók és tehergépjárművek számára is hasznos adatok biztosítása. De a gyártói megállapodások függvényében a TeleAtlas adatbázisa lehetőséget biztosít a napszaknak, vagy időszaknak megfelelő tervezésre is, mely a TeleAtlas tapasztalati adatbázisaira épül (pl. a nap mely napján, hol van dugó).
Vélemény: Érdekes, bár hazai relációban talán nem annyira fontos a TomTom-Teleatlas és a Nav N Go-Teleatlas fejlesztési irányok összevetése. Nagyobb dimenziókban ugyanakkor fontos lehet elgondolkozni, hogy a  Nav N Go mennyire mozoghat kényszerpályán azzal, hogy a Nyugat-Eu. térképeket valamely nagy és egyébként vetélytárs tulajdonában álló szolgáltatótól muszáj vásárolnia?
A TomTom Live szolgáltatások  ugyanis a meghatározó európai piacokon már élnek és folyamatosan "élesednek". Kelet-Európában ugyan az offline megoldások még életképesek lehetnek egy darabig, sőt ha ügyes a fejlesztő, nagyon komoly flottanavigációt építhet, de az idő talán ellene dolgozik (pl. Google/Bing/Navteq-Nokia), sőt a TomTom egyéb bejelentései is nagyon komoly elmozdulást mutatnak a klasszikus PNA-iránytól. Nagy kérdés, hogy az érdekeltségekben alaposabban összetartozó TomTom megoldásai nagyobb teret nyernek-e itt keleten is, vagy a Nav N Go megoldások megmaradhatnak-e a sajátos, kissé belterjes kereskedelmi megoldásaikkal még egy darabig pl. a magyar, román, ukrán, szerb, szlovák, cseh, szlovén vagy éppen litván piacokon?
Láthatóan az okostelefonos navigációban az Appstore-modellt nem sikerült pl. még a TomTom szintjére sem fejleszteni. Manapság az "egyedi vásárló" nem az Apple által bevezetett modellben egy egyszerű "letöltéssel" iGO termékekhez jutni ha Android vagy Windows Mobile operációs rendszerrel rendelkezik. Nem is látni, hogy az Android Market-en, vagy a Microsoft Marketplace-en mikor jelenik meg majd a Nav N Go. Mi több, ezen a területen egyre több és egyre jobb versenytárs szorul össze (Ndrive, Sygic, de számtalan US fejlesztő is).
Esetleg a sajtónyilatkozatokban sugalmazott "gigadeal"-keresés a megoldás (pl. Motorola-Motonav, T-Mobile/Telenor-Samsung telefonok), OEM fejlesztővé kell alakulni? Viszont talán egyre kevésbé valószínű, hogy így meghatározó volument lehet elérni. Az amerikai piacokon is értékesítő bejáratott cégeknek, és talán a telefonosoknak is egyre nehezebb lesz navigációs termékeket eladni. A Nokia szintén elérhetetlen már, talán még a Samsung/LG nem ad ingyen mindenhez navigációt, de tavaly decemberben a TeleAtlas-szal pl. a Samsung már megállapodást kötött. És talán a TeleAtlas térképek birtoklása nagy érv lehet egy TomTom mellett a Samsungnak.
Tehát van-e még esély ilyen volumenű OEM-üzletbe lépni? Esetleg az autóipari együttműködésekben szintén jövőt látó Nav N Go képes lesz új területeket,  növekedésben lévő piacokat találni? De az autóiparról is hoztunk már TomTom példát, mi több Androidos fejlesztéseket maga a Chevrolet is bemutatott már, éles verseny lesz tehát ezen a területen is, talán a legjobb út a vállalat értékesítése lehetne. Piaci pletykák szerint egy eladást már elszalasztott a tulajdonosi kör úgy 2 éve. Időszerű lehet új vevőt fogni?
Forráshttp://www.businesswire.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése