2010. május 19., szerda

Webisztán vs. Facebook - 1:0

A Webisztán érdekes elemzést közül arról a ránézésre jópofa húzásról, amit a Facebook kötött több, mint 50 mobilszolgáltatóval világszerte. A szerződött mobilszolgáltatók a Facebook speciális mobil oldalainak látogatása után nem számláznak majd a felhasználóik felé adatfogalmi díjakat. Tehát így mindenféle mobiladat-csomag nélkül is látogatható lesz a facebook azoknak, akik számára a szolgáltató ezt lehetővé teszi. A telefon/okostelefon böngészőjét a 0.facebook.com-re kell állítani és kész is. Lehet tehát Facebook web-buffereket fejleszetni, csak bírják a szerverek :). De komolyabbra fordítva elég érdekes fejlemény ez. Az Apple iPhone 2007-es modelljéhez hasonlatos ez a konstrukció, hiszen akkor ott az AT&T a szolgáltató i bevételeiből is adott vissza némi pénzt az Apple-nek, aki cserébe megemelte az adatforgalmát és amerikaiak millióit taszított a mobilnetre. A Facebook mindezt másfajta hardverekkel, brutális szerver-infrastruktúra segítségével teszi és bizony hosszútávon jelentős adatforgalmat generálhat a mobilszolgáltatóknak. Amiért bizony most 0 centet kap és tehret rak a szolgáltatóra, de később akár jópár centet is érdemelhet.
Itt ugyan első körben ingyenességről van szó, az a marketing-üzenet, de kétségtelenül a 0 is egyfajta árazást jelent. A rászokást követően pedig egy fizetőssé tette Facebook lehetőséget ad a mobilszolgáltató és a Facebook valamifajta osztozkodására. Itthon elsőként a T-Mobile teszi majd a 0.facebook.com címet elérhetővé. De lesz-e majd 50cent.facebook.com vagy 100usd.facebook.com :) és hasonlók is? Például a későn jövő Telenor vagy Vodafone ügyfeleknek? Aki pedig nem fizet elő a mobilszolgáltatónál, annak nem is lesz elérhető egy-egy webcím? Technikailag kivitelezhető, a szolgáltatón keresztül könnyű lebonyolítani az elszámolásokat is, azaz egyszerűen lehet "csomagokat" építeni, marketingelni, hogy bizony ebben és ebben a telefonban ingyenes facebook csomag is van, miközben a másik szolgáltatóiban nincs és nem is elérhető?! Eddig nem volt még arra példa, hogy publikus webcímek elérését a szolgáltató árazta vagy kizárt bizonyos köröket! Tisztán a weboldal üzemeltetőjének fizetett díjakkal persze nincs gonnd, sőt számos példa akad erre. Az is kétségtelen, hogy a Facebook befektetői is, ahogy minden más webes tartalomszolgáltató vagy közösségépítő vállalkozás valamilyen módon igyekszik legalább a fenntartási költségeit "megtermeltetni" a látogatókkal/befektetőkkel vagy hirdetőkkel, de arra eddig még nem volt precedens, hogy egy weboldal tulajdonosa az internetelérést biztosító vállalkozásokkal "boltol" a helyett, hogy vagy a hirdetők bevételeiből, vagy pl. emelt szintű fizetős tartalmak biztosításával akarna megélni. A Webisztán logikája szerint a Facebook ezen gyakorlata bizony könnyedén etikátlanná válhat és igazuk van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése