2010. július 16., péntek

Apple iPhone 4 antenna saga - megoldás, marketing, blama?

Ahogy az Apple iPhone4 bejelentését úgy az Antenna Saga, Steve Jobs fogalmazása szerint az AntennaGate eseményeit ismét a pdaplus fórumán, online kommentáltuk. Az Engadget LiveBlog-ja jól követhető, érdemes is végiggörgetni mindenkinek, aki kíváncsi a részletekre. Röviden foglaljuk össze, mit történt:
  • Az Apple kimutatásai szerint az Antenna/térerő problémák nem egyediek és nem csak az iPhone 4-re jellemzőek (Update: 07/18 - Már külön weboldalon is bizonyítják: www.apple.com/antenna
  • Több modellt összehasonlítva, az Apple 100 milliós tesztkörnyezete Android/BlacBerry és Windows Mobile készülékeknél is kimutatja a térerő csökkenését, ha hasonlóan fogják a készüléket, mint az iPhone 4 -ról készült negatív tesztvideókban láthattuk
  • Ugyanakkor az eddigi vásárlók alig 0,55%-a reklamált csak az Apple-nél
  • Az eddigi visszavételi arány jobb, mint az előző modell (3GS) esetében
  • A hívások alig 1%-a bomlik el a térerő gondok miatt.
De az Apple -ahogy mindig is- számára minden vásárló fontos, ezért az alábbi megoldás született:
  • Még a legnagyobb kritikus a ConsumerReports szerint sem mérhető a probléma, ha a gyártó Bumper védőkereteit, tokjait használják. A műanyag "lökhárító" amúgy is védi a készüléket, de úgy tűnik, hogy orvosság az esetleges vételi gondokra. ÍGY HÁT az Apple ingyen adja a tokokat ezentúl minden vásárlónak. (A "hogyan" még nem simert, a készletek szűkösek, idő kell, a logisztika és a kínálat hamarosan publikálásra kerüljön)
  • Akinek ez az ajánlat nem szimpatikus, vagy bármely okból mégis elégedetlen a modellel, akkor azt a vásárlástól számított 30 napon belül sértetlenül visszavásárolja az Apple.
  • Természetsen az egyéb problémákkal (Proximity sensor) is küzd a gyártó. Egyúttal Az iOS4.01 tegnap megjelent frissítését is ajánlja letöltésre (ez javít / változtat a térerő kijelzésén is)
Vélemény: A prezentáció szerint eddig kb. 3 Millió iPhone 4 került forgalomba. Amennyiben csak 0,55% volna érintett, abban az esetben 16 500 készülékről beszélünk. Gyártási költségen számítva ezek cseréje mondjuk logisztikával együtt legyen darabonként 220 USD. Összesen kb. 3 630 000 USD-ről beszélünk. Kerekítsünk lefelé. Mondjuk azt, hogy minden 0,5%-nyi hibaarány a iPhone 4 esetében 3,6 Millió USD kiadást (ha tetszik nem várt veszteséget) jelent az Apple-nek. És most nézzük meg, hogy 3 000 000 Tok legyártása mennyibe kerül? Azt gondolom nem mondok túl nagy újdonságot, hogy a Távol-Keleten, vagy Kínában egy ilyen volumenű rendelésért ölni tudnak. Gyakorlatilag 10-20 centes ára van egy ilyen toknak. A probléma inkább megint a logisztika, ahogy a tok eljut a gyárból a végfelhasználóig. Azt gondolom, hogy sem gavallérosan, sem túl olcsón megszámítva tokonként 6 USD reális ár azért, hogy egy-egy tok valamely nagy csomagküldővel házhoz menjen (Bestbuy flat tarifa).  Ez összesen 18 000 000 USD. Az ezt követően eladásra kerülő tokokat nyilván becsomagolják majd a géppel együtt, onnantól ismét filléres költségnek érzem, de miért választ valaki hatszor akkora kiadást most, amikor a saját számadatai alapján lényegesen olcsóbban is megúszhatná az esetleges reklamációk kezelését? Az Apple nem karakteresen karitatív szervezet!
Véleményem szerint azért így és ezt a megoldást hozták, mert az Apple által jelzett probléma nagyságrendje  nagyobb, mint a prezentációban elhangzott. A fenti számtanpéldánál maradva 3-4% feletti reklamációs aránynál már az ingyenes és mindenkinek juttatott tokozat jobb megoldás, mint a hibás gépek cseréje. Amennyiben pedig az antenna-teljesítmény gyártási oldalról nem javítható (a kérdéseknél kitértek előle, illetve kb. csak a készülék tetejére helyezett antennában látnák  a megoldást), az ajándék tok a további, készülékre számított megtérülésben semmiféle komoly szerepet nem játszik. Persze a tokokon elvesző busás haszon sem semmi, de talán most nem ez volt a legfontosabb.
Mit nyer az Apple? Ahogy eddig is, úgy továbbra is rá figyel majd mindenki! Megoldást hozott, a részvényárfolyamok talán visszakorrigálnak, nem esnek, kimászik 18 000 000 USD-vel a slamasztikából.
Mit nyer a vásárló?
Ha tapasztalja, ha nem, akkor is kap megoldást, sőt kap egy teszt készüléket 30 napra az Apple-től, aztán ha tetszik, megtarthatja. És kap egy látványos és drága tokot. Nem lennék meglepve, ha a jövő héten 50-60 USD-s tokként jelenne meg a gyártó oldalain az amúgy filléres kiadás, hiszen úgyis ingyen lesz.
Becsaptak valakit? A számok miatt azért van egy kiss rosszérzésem.

Nyugodjék békében Pelikán elvtárs!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése