2010. szeptember 16., csütörtök

A HTC Desire sorozat: Desire, Desire Z, Desire HD - melyiket vegyem?

A tegnapi HTC sajtótájékoztató óta a felsőkategóriás, Androidos okostelefonok között ismét több favoritot futtat a HTC. A készülékek műszaki tulajdonságait alább igyekeztem összefoglalni, talán akad, akinek még segít egy részletes táblázat a döntés meghozatalában. Három csúcsmodell, kb. azonos névvel, ám lényegében jól elkülöníthető tudással. Megtalálhatja-e mindenki a saját favoritját, van-e köztük "legjobb"? Volt-e tegnap igazán nagy meglepetés, vagy sem? Cserbenhagyta volna a HTC a pár hónapos Desire tulajdonosokat, köztük engem is? Szubjektív vélemények sora következik a táblázat után.

Kezdjük talán azzal, hogy miért vetődik fel ennyi kérdés?
Az bejelentés óta számomra úgy tűnik, hogy igazából a hazai és a nemzetközi sajtó sem rakta még teljesen  a helyére, hogy mit is láttunk a HTC-től? Mire számítottunk? Blogunkból jól követhető, hogy a Desire Z és a Desire HD neveket, még a specifikációkat is jórészt előre megmondtuk. De szó nem esett a Windows Phone 7-es ről, szó nem esett egy esetleges Google Tabletről. Kevés vagy sok, ezt mindenki döntse el maga! Részemről igyekszem majd lentebb bemutatni, hogy bizony ez mégsem kevés, csak más, mint amit eddig megszokhattunk. Sajna a HTC továbbra sem Apple, a nagy durranást nem feltétlenül kommunikálja jól.
Jómagam pl. titkon két dolgot is nagyon reméltem, de úgy tűnik, ez már a csak 2011-ben ér ide. Android 3.0-t szerettem volna nagyon, és egy az Apple iPhone4-el versenyképes felbontású kijelzőt. Nem kaptam meg, de azért mégsem vagyok nagyon csalódott.
Mit is kaptunk tehát a 2 új modell bejelentésével? HTC Sense mindehol!
Sokadik éve alapvetően két irány működik a mobil operációs rendszereknél. Mókásan lehet azt mondani, hogy van az Apple és vannak a  többiek, de nem feltétlenül ide akarok kilyukadni. Inkább a "van, aki mindent kézben tart és van, aki sokakkal együtt dolgozik". A "mindent kézben tart" esete lényegében a RIM/Nokia/Apple gyártókra igaz, praktikusan a Toplista elejére. Ne menjünk bele, hogy ezek közül a Nokia amúgy visszaesőben van, a RIM/Apple meg idén is még kaszál. A lényeg az, hogy a gyártónál tervezőcsapat, szoftveres, jövőkutató, marketinges, eladó, azaz sok-sok minden kéznél van, miközben azok, akik kezében nincs önálló operációs rendszer, talán kicsit jobban kitettek annak, hogy másokkal is egyeztetni kell, szabadalmaktól függenek, vagy éppen fizetnek azokért, eltérő fókuszaik, az előző csoporttól eltérő döntési mechanizmusaik vannak. E kategória jeles versenyzői is sokan vannak (Motorola, Samsung, LG, Sony Ericsson). No és a HTC is. Az iménti kijelentés persze nem 100%-ban igaz minden felsorolt gyártóra, de többé-kevésbé igaz, ha a speciális okostelefon-szegmensre vetítjük (pl. Samsung-Bada, de másoknak si akad egyedi op. rendszer, csak éppen az okostelefonpiacon nem sikeres, nem használják, vagy nem számottevő). A HTC egyébként az, akire kb. 100%-ban igaz a fenti állításom, hiszen a Microsoft, a Qualcomm (BREW), vagy a Google platformjai nélkül egyszerűen nem építhetne telefont. És akkor most számoljuk össze, hogy hány alkalommal hangzott el a tegnapi sajtótájékoztatón az "Android", vagy a "Google" és hányszor a "HTC Sense" kifejezés? Nem számoltam meg, de én bizony sem a Google, sem az Android nevet nem hallottam. Még elvétve sem nagyon.
A HTC Sense átpozícionálása - az első igazi meglepetés
Számomra eddig is kb. világosnak tűnt, hogy a HTC keményen megdolgozik azért, hogy a TOP5 gyártóban maradjon, akár a TOP3-ba mehessen. Az nem látszott eddig ennyire erőteljesen, hogy a gyártó igenis el akarja magáról hitetni, hogy pontosan ugyanolyan átérzéssel képes új koncepciókat alkotni, mint azok az operációs rendszer-fejlesztők akikkel amúgy együtt dolgozik. Egymás nélkül ugyan nem nagyon megy előre a szekér, mégis az volt az érzésem, hogy a HTC saját felhasználói csomagja akkor is erősebb marad majd mindig, mint az operációs rendszer, ha az adott operációs rendszer éppen 8-900% százalékot nő egy év alatt. Kimondani persze nem mondja ki, de az a látványos megkülönböztetés, ami a prezentációk során átjön, egyértelműen ezt mutatja. A telefon szenzorainak kezelése (halkítás/hangosítás) vagy a FastBoot funkció kihangsúlyozása, a saját  widgetek, a saját multi-mailbox kliensek, az átszabott, megújuló kamera-kezelés mind-mind messze túl van azon, amit az Androidos versenytársak jelenleg kínálnak, mostanság talán csak a Samsung van igen közel ehhez az Android vonalon, ám a Samsungon máris túltett a HTC azzal, hogy tegnaptól saját webalkalmazásba ágyazott menedzsment- és alkalmazás-környezet is kínál.
HTCsense.com - még egy nagy meglepetés
Rendkívül népszerű dolog manapság "felhőzni", de nem lehet megkerülni. A mobil operációs rendszerek manapság már elszakíthatatlanul összeforrnak sok-sok webalkalmazással. Nem is lehet elképzelni úgy egy okostelefont, hogy azon legalább időnként ne olvasson a felhasználó online híreket, ne cseteljen, töltsön fel képeket, kommenteljen, és ezer más szálon ne kapcsolódjon valamilyen internetes tartalomhoz. A "felhő" élenjáróit ma úgy hívják, hogy Google, Microsoft, Apple, itt látszik a rajzon mi is a felhőjük. Persze van felhője a Nokiának is, a RIM-nek is, nem akkora, mint a nagyoké, de akad sok-sok szolgáltatás ott is. Például térkép, például távfelügyelet, például saját alkalmazásboltok. A lényeg minden gyártónál vagy fejlesztőnél azon van, hogy a felhasználót, azaz a vásárlóját a lehető legjobban magához láncolja. És mivel tudja a HTC mindezen nagyok és erősek mellett mind jobban magához láncolnia  felhasználót? Ha létrehoz egy olyan saját webes környezetet, melyben a felhasználó egy helyen sok-sok olyan érdekességet megkap, amit másoknál csak pénzért érhet el, vagy sok-sok egyéni regisztrációval kell összeszedje, így kedve sincs belefogni. A HTCSense.com szolgáltatásainak egy része bizony erősen köti majd a HTC-hez a vásárlót. Aki ráérez majd arra, mennyire egyszerű a telefonon tárolt névjegyeket menedzselni a webes felületről, adatokat menteni, profilokat tárolni, SMS-t írni, keresni. De bizony mennyire jó távolról resetelni a készüléket, kiírni, ha elhagytuk, hogy kit kell hívni (hátha jóindulatú megtalálóra leltünk), vagy megsemmisíteni az adatokat, ha már elvitték, legalább a kenőpénz- vagy a pornó-adatbázisunkat ne nézegesse mindenki :-). Új dolog mindez? Nem! A Microsoft MyPhone már bizony kínálja, de valahogy nem fogy eléggé. Hátha a HTC jobban és több vevőt köthet magához a saját fejlesztés által, mint a Google, vagy a Microsoft tud majd az operációs rendszer szintű megoldásához kötni. Hamar végére kiderül majd, mennyire lesz ez sikeres. Ha az lesz, az sok-sok elkötelezett és visszatérő HTC vásárlót hozhat, ugyanis a telefonra az van odaírva, hogy HTC. A Sense is oda lesz írva, a kevésbé tájékozott vevő már most sem nagyon tudja, hogy az Androidot eszik-e, vagy isszák, de a HTC logo szem előtt lesz. Egyúttal vegyük észre, hogy a HTCSense.com alkalmazásokat is kínál majd. Kilép az Android marketből, új bevételi lehetőségeket ad, új marketing-ötleteket enged megvalósítani? Számomra nagyon izgalmas tehát a HTCSense.com is.
Lesz-e HTCSense.com vagy a megújult Sense elérhető lesz-e régebbi telefonra? Ha nem, akkor a   HTC cserbenhagyta a vásárlót?
Kedvenc szakportálom ma "A HTC cserben hagyhatja a HTC Desire tulajdonosokat" címmel közölt egy cikket, melyben drámai leírásban ismerhetjük meg, ahogy a szemfüles kelet-európai újságíró nekiszegezte a kérdést a HTC emberének, de lepattant. "Miért nem elérhető a megújult Sense felület a régebbi készülékek tulajdonosai számára?" A HTC válasza kitérő volt, ahogy az egyéb jövőt firtató kérdésre sem kapott választ a Mobilarena. Ebből született a fenti cím. A HTC képviselője nem válaszolt rendesen a magyar kérdésre, ami ugyan nem szép, de lehet, hogy az MNB  portása sem tudja, mennyi aranyat őriznek a pincében. Ettől még nem gondolom, hogy az MNB tesz az ország aranytartalékára, egyszerűen csak a portás nem tud eleget. Én úgy gondolom, hogy szó sincs tehát cserbenhagyásról. Persze jó volna, ha lenne új Sense felület, de egyelőre csak ennyit tudunk: Nem tudjuk, lesz-e más modellekre is. Ki kell próbálni, meg kell venni az új gépet. Aztán a HTC meg majd meglátja, hogy sokak szeretik-e? És ha pl. az új regisztrálók és az eladott új gépek aránya 60-70% feletti lesz, akkor nyilván kijön majd sok egyéb korábbi HTC-re is a htcsense.com vagy az új Sense teljesen vagy részben. Hiszen kiváló vevőmegtartó eszköz, pofonegyszerű lesz megszólítani a vevőt, mérhető az aktivitása, sok-sok visszacsatolást kap a HTC, lehet hirdetni, hogy a gyártóval kommunikálunk, hahó! De ő is írhat nekünk, pl. akár egy konzol-üzenettel, hogy "hé, már 6 hónapos a géped, nem kéne újat venni?"
A bejelentés várható hatásait nézve számomra tehát most még nem lényegi kérdés, hogy az új Sense a régi Desire-n megjelenik-e? Nem azzal vettem, amikor megvettem, még nem is gondoltam rá, hogy ennyire jó is lehetne. No és persze a Desire továbbra is messze jobb, mint pl. az előző készülékem, sőt még egy jó darabig a "buta Sense"-el is veri majd a mezőnyt.
De azért aki teheti, már az újban gondolkodjon, mert garantáltan van legalább két olyan funkció, ami kell!
Nekem a FastBoot és az ingyenes offline térképletöltési lehetőség  nagyon érdekes, de a HTCSense.com-ot is szívesen használnám. A bajom a HD méretével van, ezért talán Desire Z lesz az új mobilom. A Desire HD viszont sikeresebb modell lesz eddig legalábbis mindig jól fogytak a gigantikus méretű, erős HTC okostelefonok.
És más hogyan döntsön? A kérdés szerintem nem bonyolult. Van két új modell, szoftveresen a Desire Z és a Desire HD lényegében azonos, a hardver a Desire Z esetében árnyalatnyival gyengébb, és láthatóan más célra tervezték őket. Pár napja a Nokiánál éreztem azt, hogy nincs éles határvonal a modellek között. A HTC Desire Z és Desire HD esetében ilyen gondom sincs. Akit nem riaszt a Desire HD mérete, amúgy inkább Tablet-pótlékot keres és fényképezne, annak HD, aki pedig inkább kommunikációs célra keres kiváló gépet, annak Desire Z. Szerintem könnyű választani!

4 megjegyzés:

  1. Nem értem, hogy miért tüntetted fel úgy, mintha bizonyos alkalmazások és képességek a Desire-ben nem lennének meg, csa Z vagy a HD-ben (pl: Halkítás felemelt telefonnál, Több mailbox kezelése egyben stb)

    VálaszTörlés
  2. A táblázat már így is zsúfolt, igazad van, a halkítás és a több mb a desire-ben is ott van, csak másként.

    A hangsúlyosabb azonban az, hogy a htcsense.com, a fastboot és a megújult sense nem alap a régebbi desire esetében.

    A több mailbox nekem még kérdéses, de én úgy olvastam, hogy egybevonja a mailboxokat, a desire esetében nem látok ilyet, de lehet, hogy bénázok vmit.

    Számomra az igazán nagy érdekesség pedig a több exhange kezelése volna érdekes.

    VálaszTörlés
  3. Hello

    A három telefonon ugyan az az op. rendszer fut! nincs különbség köztük szoftveresen csak hardban!
    Nekem Desirem van és mindent tud ami le van írva a többi telóhoz is!
    Csak úgy közöljetek tényeket, ha valóban ismered a telót és ez nem 3 napos használatot takarjon!!!!

    Köszi

    VálaszTörlés
  4. Re: Névtelen

    Hello

    A három telefonon ugyanaz az op. rendszer fut, de nem ugyanaz a szolgáltatásválaszték, a HTC pont a Sense-el még tovább lépett a HD és a Z esetében. Kérlek, hogy alaposabban tájékozódj, mielőtt olyasmit állítasz, ami nem igaz. A fenti írás 9/16-án született, azóta a HD és a Z is kézbe fogható, számos teszt született és linkeltük is ezeket, személyes tapasztalatokat is írtunk, jómagam pedig HD-t és Z-t is használok.

    A htcsense.com, az új sense (pl. felszínkezelés, extra hub-tartalmak), a nyelvi lokalizáció és a locations (ingyenes térkép) nem minimális, hanem lényeges különbség. De számos olyan árnyalat is szinesíti a Z és HD-t, ami az alapnak tekinthető Desire+Froyo-ban nincs benne. Ettől persze a Desire is zseniális gép, csak éppen van különbség köztük szoftveresen is. Meg fogsz lepődni, még a Z és a HD közt is vannak olyan árnyalatnyi különbségek, melyeket egyszerűen nem lehet a választott terjedelmi keretek közt bemutatni, és nincs is értelme (de pl. a predikciót írtam már, stb).

    VálaszTörlés