2010. december 19., vasárnap

Vélemény: Mi lenne, ha a Nokia Androidra váltana?

Érdekes elemzés jelent meg a seekingalpha portálon, mely a Nokia egy lehetséges piaci stratégiáját vetíti előre. Az írás azt firtatja, hogy a Nokia tulajdonképpen megerősíthetné az évről-évre gyengülő piaci szerepét, ha adoptálná az Android operációs rendszert okostelefonjaira. Nagyképűen fogalmazva azt mondhatnánk, hogy a Nokia 2007 óta nem igazán találja a helyét az okostelefonpiacon. Az Apple és a RIMM egyértelműen dominálja az amerikai piacot, de már európai szinten is folyamatosan csökken a gyártó okostelefonpiaci részesedése. Az elemzés alapvetően arra épít, hogy a Nokia legfontosabb gyengesége jelenleg a Symbian. A Nokia hardverépítési tapasztalatait ismerve továbbra sem okoz nehézséget a legjobb és egyben költséghatékonyan gyártható készülékeket összeszerelni, e modellek valahogy mégsem érnek el olyan átütő sikereket, mint pl. a Samsung Galaxy S Androiddal, vagy a mára örök etalonnak tekinthető Apple iPhone. Az elemzés ezt egyértelműen a Symbian hiányosságaival magyarázza.
Nézzük mitől teljesít ma egy gyártó sikeresen az okostelefonpiacokon:
  • Mára csaknem egyértelműen kijelenthető, hogy az Észak-Amerikai eladásokban sikeres gyártók világszerte is sikerre viszik modelljeiket. Az elmúlt 2 évben a Samsung és a HTC volt talán az első, akinek sikerült a nagy amerikai mobilszolgáltatókkal közösen feltörni a ottani észak-amerikai gyártók hegemóniáját (Apple, RIMM). A preferenciák változását talán jól mutatja a Motorola különlegesen gyors visszakapaszkodása is, hiszen alig 1,5 év alatt vált ismét élvonalbeli gyártóvá a Symbiant és a Windows Mobilt feladó és 100%-ban Android elkötelezetté váló Motorola. Ma az amerikai fiatalok 33%-a okostelefon-használó, így nem elhanyagolható, hogy e réteg vásárlási szokásainak megfelelő operációs rendszerrel kell megjelenni. 
    - Úgy tűnik a Symbian még mindig nem ilyen.
  • Az elemzők ugyan sok-sok karakterben bizonygatják, hogy a saját, a teljes termékéletcikluson átívelő termékmenedzsment létkérdés, ezt mindig a RIMM és az Apple példájával támasztják alá, ám pont az Android mutat igen aktuális példát ezen elmélet cáfolatára. Sőt láthatóan a Samsung és a HTC is bizonyítja, hogy az önálló utak keresése, avagy a többlábon állás (Bada-WP7-Android, ill. Android-WP7-Brew) is lehet életképes stratégia, ha a termékteljesítmény amúgy kiemelkedő. E gyártók sajátossága, hogy az alap GUI-t "csicsázva" megpróbálnak önálló arculatot hozni, ez többnyire sikeres is, hiszen a világ jó része a HTC Sense vagy a Samsung TouchWiz, esetleg a MotoBlur segítségével ismeri meg az Android alapértékeit, sőt! Avatatlanok számára nem is igazán válik el, hogy hol a határvonal a "stock-Android" és a Samsung, a Motorola vagy a HTC felületei között. Láthatóan ez a többséget nem is zavarja, az Android ellenfelei viszont pont ezt a káoszt tudják felhasználni a Google ellen. 
    - A Nokia esetében ez egyben lehetőség is maradna arra, hogy az egyediségét megőrizze egy amúgy egyre kiforrottabb és korszerű operációs rendszeren.
  • Világszinten is átalakulóban vannak a felhasználói szokások. Egyre több felhasználó tekint okostelefonjára úgy, mint egy mobil terminálra. Tulajdonképpen e koncepciót a gyártók marketing-erőfeszítései tették elfogadottá, hiszen éppen az Apple iPhone megjelenésétől számíthatjuk, hogy a mobiladatcsomagokat használó okostelefon már értékesebb eszköz a mobiszolgáltatók számára is, mint a klasszikus "beszélgetésre-való" mobiltelefon. Az Apple üzleti modellje bemutatta a világnak., hogy nagyobb bevételtermelő ereje van az okostelefonnak, hiszen a felhasználót folyamatosan az internethez köthető, az adatforgalom pedig profit. Ezen az úton haladva mára a Twitter/Facebook és egyéb SNS alkalmazások, valamint a push-mail, de mára a navigáció, sőt a jövőben a mobilfizetések is mind-mind aranybányát jelentenek a szolgáltatói oldalnak.
    - A Nokia ugyan próbálkozik ezen igényeknek megfelelni, de mintha óvatosabban tenné, a Symbian korábbi erősségei így mára talán már nem értékek, hanem visszafogják a gyártót (pl. telepítés, kompatibilitás, alkalmazásbolt-koncepció)
  • Észre kell azt is venni, hogy a szolgáltatói oldal már nem csak a mobil-operátorokat jelenti, hanem minden olyan internetes szervert, melyhez a felhasználó kapcsolódik az okostelefonjával. Erre alapul mára az Apple, a Google, és a most szárnyait bontogató Microsoft stratégia is, de a RIMM és a Nokia is igyekszik saját "felhőbe" vonni a felhasználót, csak talán pont ez utóbbi két "játékos" gyengébb a felhő oldalán.
    - A Nokia "felhője" még mindig inkább offline, illetve "bérelt". A navigációba egyedülálló befektetéseket tett, de lényegében offline, a Microsofttal és a Yahoo-val is szorosan együttműködnek a modelljei, de nem az övé, a játék, az OVI, a hirdetés meg talán nem elég lelkesítő a fejlesztők számára.
A fentiekből tehát logikus lenne az a következtetés, hogy ha a Nokia képes lenne egy ütős felhőt kínálni a vásárlónak, egy csapásra megoldódnának a problémái. A márkanév adott és jelenleg is még piacvezető, a fejlesztési költségek szintjén óriási megtakarítást jelenthetne, ráadásul rövidülhet is a termékfejlesztés, nem lenne folyamatosa csúszásban a Nokia a legújabb High-Tech telefonjai bevezetésével. Az Android idei hihetetlen felívelése az Amerikai vásárlókat egyértelműen elkötelezte az új operációs rendszer mellett, a Verizon, de az AT&T és a kisebb US szolgáltatók, valamint már az európai mobil-operátorok kínálatában is egyértelműen marketing-értékkel bír az Androidos okostelefon. Az Android egyben "felhő" is. Így egy Androidos Nokia gyorsan az élre állíthatná a gyártót, főleg azon vásárlók számára jelenthetne ez fontos érvet, akik jelenleg még hagyományos Nokia mobilokat használnak és váltanának okostelefonra. Fontos, hogy az  amerikai Boom-ba is bekapcsolódhatna a gyártó.
Érdekes gondolat tehát a forrásban olvasható, számokkal is alátámasztott felvetés, óriási meglepetés lenne, ha a Nokia a jövőben átállna az operációs rendszer fejlesztők táborából az alkalmazók közé, jelenleg úgy gondolom, hogy egyértelműen pozitív hatásai lennének a gyártó számára, gyorsan, költséghatékonyan fejleszthetne ismét sok-sok ütős okostelefont.

Forrás: http://seekingalpha.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése