2011. január 17., hétfő

A drága okostelefon is kell a vásárlónak

Az idei év várható trendjei közül sok jóslat az alacsonyabb kategóriás, vagy akár a belépő osztályba tartozó okostelefonok erősödését is jelezte. E csoport készülékei a Huawei és a ZTE belépésével már Magyarországon is elérhetők, ám ezen gyártók erősödése nem zárja ki és nem is szűkíti a high-end eladásokat, várhatóan nem szorulnak majd vissza a felsőkategóriás eladások az említett kínai gyártók erősödésével. A Digitimes elemzése szerint az idén is erőteljes kereslet mutatkozik majd a High-End okostelefonokra, ezt az igényt pedig a szolgáltatói ajánlatok is segítik, illetve egyenesen generálják. Amerikában egyértelműen, de a világ többi táján is jelentős eladók a mobilszolgáltatók, a mobilszolgáltatói, hűségnyilatkozattal egybekötött csomag-ajánlatok egy része pedig kifejezetten a felső kategóriás gépekre épül, hiszen a folyamatos adatkapcsolattal dolgozó okostelefon operátori szolgáltatástartalma nagyobb, mint egy egyszerű, belépő szintű okostelefonnál, főleg ha ahhoz a vásárló gyengébb adatcsomagot vásárol, vagy egyszerűen nem is használja ki azt egészében. Érthetően a "jó vásárló" az a mobilszolgáltató szemében, aki sokat költ, ezt a célt pedig a felső-kategória készülékei jobban támogatják.
Vélemény: A gondolat folytatása persze az is lehetne, hogy 2012-13-ra akár változhat is a helyzet, akár gyorsan "felnőhet" valamelyik B-ligás a mostani high-end gyártók közé.  Ha alaposabban megnézzük a most bemutatkozó high-end okostelefonokat és igyekszünk műszakilag különbséget tenni az olcsóbb, de már szintén nagy kijelzővel, erős processzorral, HSDPA képességekkel érkező modellek között, akkor bizony már csak inkább az emóciók, a márkahűség, esetleg a terméktámogatás az, ami az amúgy racionálisnak vélt, ár/érték normák szerint mérlegelő vásárlót befolyásolhatja. Nagyon hasonló jelenség ez ahhoz, amikor  a 90-es évek közepére a PC-piac eladói lényegében két alapvető érvvel versenyetek a vásárlók kegyeiért. A drága, márkás előrekonfigurált gyártó gépek eladói (pl. Compaq, HP, IBM) a presztízs, a megbízhatóság és a szerviz-szolgáltatásokat kiemelve igyekeztek közel dupla áron eladni a PC-ket az "összerakósokkal" szemben, akik nem nagyon érvelgettek, de olcsók voltak és ugye: "az is ugyanazokból az alkatrészekből van". Természetesen az "embedded" piacra ugyanez az érv nem ugyanígy értelmezhető, ám az "összerakósok" képviselői az okostelefonpiac növekedésével egyre aktívabbá válnak. Most még csak az alacsonyabb szegmensben, ma még a nagyáruházak, vagy éppen a szolgáltatók termékfelelőseit igyekeznek megkörnyékezni, hogy bizony egy-egy volumen-vásárlás megfelelően alacsony árral képes versenyre kelni, vagy jobb üzlet lenni, mint a bevált, mára megerősödött vezető okostelefonpiaci szereplők termékei. A jelenség a PNA-piacon már lejátszódott (és hozta pl. a Mitac önálló márkakénti erősödését), korábban a PDA-n is, ott nem volt túl sikerese, ám a Tablet és az okostelefon-vonal még nem lefutott. Láthatóan nemzetközi szinten a ZTE és a Huawei még nem rendelkezik elég erős marketinggel, talán nincs számottevő független-eladása, de sok-sok -akár kisebb- szolgáltatónál, de akár a legnagyobb eladók (pl. BestBuy) kínálatában már ott van, a PC-s Acer vagy az Asus mintáját követve akár kiemelkedhet, egyenrangú szereplővé is válhat a jelen nagy márkáival, ahogy pl. a HTC is csak 2006-tól önálló márkanév.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése