2011. május 20., péntek

Samsung Galaxy S II - jótállási kérdések - eXpansys

Több fórum felvetései alapján is érdemes külön is foglalkozni az eXpansys által értékesített Samsung termékek jótállásával, ugyanis az Samsung magyarországi weboldalai szerint és a hivatalos márkszerviz tájékoztatása alapján sem annyira egyszerű már a helyzet, mint korábban volt.

Az eXpansys alapszabályai szerint pedig bármely Magyarországra értékesített termékre 12 hónap jótállás vonatkozik, amennyiben pedig a gyártó (pl. HTC vagy esetünkben a Samsung) ennél hosszabb jótállást is vállal a termékekre, úgy a vásárló ezen garanciális feltételekre is jogosult lehet. Ez a hazai márkaszervizben  vagy az eXpansysnál is igényelhető, ahogy a vásárlónak kényelmesebb.

Esetünkben viszont "zavart érzünk az erőben", ugyanis a Samsung nem szabályozza egységesen az európai jótállási feltételeit, ugyanazon készülékre más-más feltételeket vállal pl. Angliában vagy Franciaországban, mint itthon. Ezért javítás esetén a szerviznek az eladó ország szerinti feltételekkel is tisztában kell lennie, ez pedig nem is olyan egyszerű.

Nézzük, mit mondanak a gyártói oldalak:
A Samsung hazai weboldalán a mobiltelefonokra vonatkozó jótállás szabályokat röviden az alábbi összemásolt képernyőmentés tartalmazza:
Képernyőmentés részletek - Samsung Magyarország feltételei
A Samsung fenti képernyőmentése egyértelművé teszi, hogy a jótállás a Samsung Electronics Magyar Zrt. által szállított termékekre vonatkoznak. Az eXpansys termékeit viszont a legnagyobb európai Samsung mesterdisztribúciók szállítják, azaz nem a hazai Samsung. Ezért hát ettől eltérő is lehet a jótállás, hiába hazai átvétellel vásárol valaki.

Az első adagban szállított Galaxy S II készülékekre pl. a Samsung UK szabályai vonatkoznak. E szerint a Galaxy S II 24 hónap jótállásal és 6 hónap akku-garanciával került értékesítésre.
A Samsung UK által vállalt feltételek képernyőszelet-mentése
Ugyanakkor az eXpansys több európai forrásból is beszerez, adott esetben a francia Samsung leányvállalat csatornájából is, ahol viszont csak 12 hónap jótállást vállal a gyártó.
A Samsung Francia oldalain látható 12/6 (gép/akku) feltételek
Látható tehát, hogy a Samsung Európai szerviz-szabályozása nem egységes, a gyártó a legtöbb országban ezért országspecifikus jótállási jegyeket is bevezetett. Az új szabályozásnak megfelelően a hazai márkaszerviz ezen jótállási jegy és az eladást igazoló számla alapján tudja érvényesíteni az EU-s vagy a UK jótállást.

Az eXpansys ügyviteli és logisztikai rendszere ugyanakkor nem alkalmas a szerviz által elvárt papírmunkára, hiszen adott esetben napi 7-800 GSII is becsomagolásra kerül (ha van). Ilyen mennyiség mellett nem állítható ki a beszerzési forrásnak megfelelő jótállási jegy, nagyon lelassítaná a feldolgozást. Nem is állítják ki, elektronikus úton kezelik és iktatják az adott készülékre vonatkozó jótállási feltételeket. Tehát országpsecifikus jótállási jegyet az eXpansys nem csatol a csomagokhoz, de a cég nemzetközi logisztikai megoldásai lehetővé teszik, hogy a garanciát ott érvényesítse a vásárló, ahol az a legkedvezőbb, így a UK 24 hónap jótállással beszerzett készülékekre a Samsung UK 24 hónapos jótállása is igényelhető.

Kérdés-felelet:
Ha garanciális problémám van, hova forduljak? Az eXpansys RMA szabályzata alapján érdemes intéznie az ügyeit. 12 hónap jótállás mindig bizonyosan érvényesíthető, a UK forrásból származó gépekre pedig a 24 hónap is.

Mehetek a hazai márkaszervizhez is? Mehet, az első 12 hónapban, de ajánlottabb az eXpansyst használni minden esetben. Ugyanis a hazai márkaszervizben nem tud majd felmutatni országspecifikus jótállási jegyet, olyat pedig pláne nem, melyet a Samsung Electronics Magyar Zrt. adott ki.

Ellenőrizhető-e, hogy a gépemre 12/24 hónap vonatkozik-e? Igen, de egyedi kérésekre nem tudunk válaszolni. Csak probléma esetén, az RMA folyamat kezdetén kerülhet ez ellenőrzésre. Megnyugtatásul pedig azt érdemes tudni, hogy aki 2011 június 01-ig átvette a készülékét, az bizonyosan 24 hónap jótállással rendelkezik.

Jobb, vagy rosszabb ez nekem? Más mint, ahogy eddig volt. Az eddigiekben a javasolt márkaszerviz gond nélkül le tudta kezelni az eXpansys IMEI számos számláját, így a vásárlónak két lehetősége is volt, vagy itthon javíttat, vagy külföldön. Samsung esetben ettől a lehetőségtől most úgy tűnik, hogy elesik, de pl. a HTC termékek esetében még mindig egységes az jótállások kezelése (azaz a hazai márkaszerviz gond és extra papírmunka nélkül is javít bármely expansys eladást is).

Nem drágább ez nekem? A hazai márkaszervizbe történő eljuttatás és az onnan történő elszállítás költségeit  és az Ön idejét kell mérlegre tennie és összevetni az eXpansyshoz történő kijuttatás költségeivel. Az utóbbi olyan ~20 EUR (5-6000 Ft), az előbbit az Ön és a szerviz közti távolság, valamint az eltöltött ideje határozza meg.

Nem hosszabb ez időben? De. Az utaztatással hosszabbodik. A jól formalizált ügymenet miatt ugyan  a külföldi szervizben töltött idő valamivel rövidebb is lehet, de az oda-vissza utaztatással összességében plusz 6-8 munkanap is rakódik a folyamatra. Sőt, ha a UK szervizhez a Magyarország-Montpellier-Manchester útvonalon keresztül megy világot látni az a Galaxy, akkor még hosszabb is lehet.

1 megjegyzés:

  1. Csak be kell regisztrálni a terméket a samsung oldalán és kiderül meddig van rá garancia.
    Beregisztráltam az enyémet és: "Meghosszabbított garancia lejárata: 2013. 07. 05."

    VálaszTörlés