2011. augusztus 6., szombat

IDC 2011/Q2 - legnagyobbat a Samsung nőtt, 3 év változásai

Az IDC idén is publikálta a világ második negyedéves okostelefonpiaci eladási becsléseit, köztük igazolta a legnagyobb változást is, melyről eddig csak pletykákban olvashattunk. Az nyilvánvaló volt, hogy az Apple megelőzte a Nokiát, de a legtöbb elemző már a Samsungot fogadta a második helyre. Mivel sajnos a koreai gyártó idén nem publikált pontos eladási adatokat, ezért tippelgetett mindenki. Az IDC becslései alapján bizony a Samsung is megelőzte a Nokia okostelefon-eladásait, kb. 600 000 készülékkel adott el többet!

A hagyományos IDC-s sajtóanyagokban látható táblázatok átvétele helyett két forrást dolgoztunk egybe, így a 2009-2010-2011-es számokat egyben is áttekinthetjük a fenti táblázatban. Igaz, hogy éppen a számok nem feltétlenül konzisztensek, két egymást követő év IDC-s táblázatai mintha utólag javításra kerültek volna adatok (a Samsung és az 'egyéb gyártók' kezelésénél látok eltéréseket a 2010-es adatokat egyaránt tartalmazó tavalyi és idei anyagokban), így a 2010/Q2-es számoknál a most megjelent, aktuálisabb értékeket állítottam a fenti táblázatba.

A 3 negyedév grafikonjait tekintve is látható néhány fontosabb érdekesség:
  • Nyilván nem meglepő, hogy az okostelefonpiaci robbanás minden vezető gyártónak jót tett, a Nokián kívül mindenki folyamatosan növekszik, persze a mérték nem mindegy, az Apple mára egyértelműen a legnagyobbá vált, a veszteseket jelenleg a korábban még "nyerő pozícióban ücsörgők" reprezentálják, a Nokia és a RIM egyetlen év alatt került a Samsung és az Apple mögé.
  • 2009-hez képest a vizsgált negyedévek forgalma 254%-os növekedést produkált 2011-re, az a gyártó tehát, aki ez alatt teljesített, -megítélés kérdése, de ha részvényes lennék, azt mondanám- nem teszi jól a dolgát. Önmagában a RIM 155%-os és a Nokia 98%-os növekedésére talán minden hazai vállalat büszke lenne, de ezen a piacon ezek a gyártók már kényszeresen keresik a megújulási lehetőségeket, dollármilliárdokat költenek, hogy ismét az élre kerülhessenek.
  • A Samsung és a HTC 2009-hez képes 1573%-os és 557%-os növekedést produkált, a HTC pedig a becslések szerint alig 700 000 darab készülékkel maradt le a RIM-től a múlt negyedévben. Tehát ott van a RIM sarkában, könnyedén beérheti és ez igazán szép eredmény lenne tőle, hiszen a BlackBerry hosszú éveken keresztül Észak-Amerika vezető okostelefonja volt.
  • Az Apple növekedése "csak 390%-os". Igaz, az Apple még mindig meghaladja az egyéb gyártók növekedési ütemét, ha a profit-termelését néznénk  valószínűleg 5-600%-kal lenne a többiek felett. De pusztán a növekedési ütemet nézve nincs sokkal messzebb, mit a 2011-re ugyanis a feltörekvő és még egyéb kategóriába sorolt gyártók (pl. ZTE, Huawei, Sony-Ericsson, LG), akik 326%-os növekedést mutattak be 2009 óta. 
  • Az 'egyéb gyártók' értékesítései összességében már meghaladják a legnagyobbakét is, 3 évre visszatekintve ez most fordult elő először. Külön-külön nyilván kicsik, de ha arra gondolunk, hogy a tavaly év egészét nézve a ZTE már nagyobb, mint a HTC, akkor talán már a jövő évi táblázatokba 1-2 új szereplőt is fel kell majd venni, vagy éppen helyet cserél majd valakivel a fentiek közül pl. a ZTE.
Vélemény: A fenti súlyos tapasztalatok alapján tehát az Apple-től folyamatos és további óriási innovációra van szükség, ha akár csak egy évig is őrizni szeretné a pozícióját. A Nokia+MS és a Google+Androidosok nyomásával szemben kell talpon maradnia. Ezekben az igazán "nagy szövetségekben" a RIM jelenleg nem vesz  aktívan részt, ezért egyedül nagyon nehéz dolga lehet, mert minimum egy nagyságrenddel nagyobb (pl. kp-állomány vagy piaci kaptializációt tekintve) versenyzőkkel szemben kellene helyt állnia. Nem meglepő tehát, ha az idén már több alkalommal is demózott Androidos alkalmazásfuttatási lehetőség mihamarabb a RIM kínálatába is beépülne, és marketing-erővé érne, ezzel ismét egyedivé, de mégis univerzálissá téve a Blackberryket.


Források: 2009-2010: http://www.idc.com; 2010-2011: http://www.idc.com



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése