2012. április 7., szombat

Gyengülő HTC eredmények - 2012/Q1 - azért még van profit!

A HTC első negyedéves eredményei a tavaly év végén kezdett trendbe illeszkednek és ennek nyilván nem örül az, aki mondjuk nyáron max. egy éves befektetésként vásárolt HTC részvényeket. 2011 hasonló időszakához mérve az idei elős negyedév, 35%-os visszaesést mutat a bevételeket tekintve, a profit pedig jelentősen esett, már csak úgy 151 millió USD-re tehető a 2012/Q1-es HTC teljesítmény. Ez elég gyengének nevezhető egy elvben még mindig növekedést mutató piacon.

Mielőtt azonban vészharangokat kongatnánk, pontosítsunk néhány adatot, hazai oldalakon ugyanis már a gyártó összeomlásáról értekeznek, ez pedig talán még korai:
  • 2011-ben a HTC kb. 57%-kal magasabb profitot realizált, mint 2010-ben. Tény, hogy a 2011/Q4 is és a 2012 Q1 is gyengén sikerült, ám ezt már tavaly októberben előre jelezte a gyártó.
  • Tény, hogy 2011 nyertese lényegében a Samsung volt, elszaladt a piac legtöbb szereplője mellett, sőt jelentősen erősödtek az olyan alacsonyabb márkaértékkel rendelkező gyártók is, mint a ZTE és a Huawei. Ám a HTC a "klasszikus" versenytársakhoz (Motorola, Sony-Ericsson, vagy akár a Nokia) mérve még mindig talpon van, nem mínuszokat gyárt. Igaz persze az is, hogy a csökkenő eredményesség egy kisebb gyártó esetében még kritikusabb is lehet, mint egy-egy nagyobb, pl. egyéb termékekből is élő konglomerátum esetében.
Vélemény: A HTC 2006 óta bemutatott növekedése önmagában is csodaszámba ment, hiszen hatalmas méretű, nagyon széles termékválasztékkal rendelkező gyártókat is túlteljesített egy borzalmasan hatékony szervezettel. 2011-ben még mindig képes volt növelni az eladásait, de az elmúlt 2 negyedévben lényegében tényleg nem mondható, hogy innovatív modellekkel lepte meg a piacot. Láthatóan a "felhőbe" történő átmenetre koncentrált, így ma már számos szolgáltatást kínál (watch, onlive, beats és állítólag hamarosan streaming, valamint már él a dropbox, írtunk a logmein együttműködésről is), az még ugyan nem látszik, hogy  ez kell-e majd a vásárlóknak, vagy mindenki az amúgy is bejáratottakat hazsnálja majd (pl. dropbox helyett google tárat, zene/videó/játék versenyzők is akadnak szép számal.) Ugyanakkor a HTC komolyan igyekszik megvetni a lábát a vállalati piacokon is. No és persze természetesen az egyedi kezelőfelület, a Sense erősségét is igyekszik hangsúlyozni (ám az is tény, hogy van hasonló, szubjektív, de akadhat jobb, stb. 


Ma már azt is tudjuk, hogy a gyártó 2012-es modellkínálata jóval fókuszáltabb lesz, a One X első 1-2 heti eladásai lelkesítőek. Amit innen Magyarországról sosem fogunk érzékelni, az pedig el is dönti majd idén a HTC sorsát. Lehet, hogy az adott 3 modellt a kényes hazai szaksajtó nem tekinti elég kimunkáltnak, de ez a világot nem nagyon érdekli. Elképzelhető, hogy tényleg fontosabb egy kiváló kamera-teljesítmény, meg egy brutális processzor, ha amúgy az üzemidő még mindig kritzálható, vagy a mobil egy tepsi :). Az ún. emelkedő piacokon kell ugyanis 2012-ben jól szerepelni. Kína, India, Dél-Amerika egyre fontosabbá válik, mint az EU-s  és pláne a zajnak sem mérhető magyar értékesítések. Persze az amerikai szolgáltatói eladások is  meghatározók maradnak még idén.

Kicsit hasonlatosnak érzem a HTC helyzetét a 2010-es RIM-hez, melyet ugyan már akkor sokan leírtak, de az igazán komoly problémák csak mostanra csúcsosodnak ki. Amíg ott a fő ok, az OS6/OS7/Playbook problémira vezethető vissza, addig a HTC esetében hasonló gond talán nincs, Windows Phone és Android alkalmazóként is jelen van. De kíméletlen ez a piac is, nem lehet már annyi árréssel dolgozni, mint az igazán nagyok (és ne feledjük, hogy az Apple egy nagyságrenddel  többet termel, mint a Samsung) .

Egy-két év pedig hatalmas idő ezen a piacon. Az tehát, hogy 2 negyedévben is csökkenő profittal, de profittal zárnak, nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy a gyártó leírható. Persze nagyon oda kell figyelniük,  és meg kell tudni fordítani a trendeket, ami nem lesz egyszerű, hiszen újabb vállalat már utolérhetetlen magasságokban van (az Apple mindig is ott volt, de már a Samsung is lényegesen ellépett), egy korábbi fontos vetélytárs a Google tulajdonába került, ráadásul az "okostelefonos" Motorola divízió évek óta veszteséges (én azt borítékoltam, hogy a Google nem a várható profitért ugrott bele). A Sony sem feltétlenül csak telefont/tabletet akar eladni, hanem a teljes holding profitabilitását méri, és persze az LG, a Huawei és a ZTE is mind-mind olyan vállalkozások, melyek még mindig inkább "piacot vásárolnának" pénzért, ez a dömpingárazás sajnos szintén nem segít abban, hogy a HTC megőrizze pozícióit. Ám ne feledjük azt sem, hogy a HTC minden fontosabb versenytársához hasonlítva kisméretű vállalkozásnak tekinthető, (HTC ~13000 dolgozó; Apple ~60000; Nokia~130 000; MMI~20 000) és így is elérte tavaly nyárra a lecsúszó Nokia piaci kapitalizációját, ami azért nem egy leírandó gyártóra jellemző. A HTC Nexus One (2010/Q1) megjelenésekor nagyon sokan azt jósolták, hogy előbb-utóbb eladó sorba kéne kerüljön a HTC ahhoz, hogy a látványos növekedés ne torpanjon meg, talán most is zajlanak már hasonló tárgyalások a háttérben.

Forráshttp://www.engadget.com


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése