2012. június 7., csütörtök

EXPANSYS: Mikor, hogyan adják fel a rendelésem?

Az EXPANSYS növekedésével folyamatosan a kiemelt kérdések között szerepel, a "hogyan, mikor kerül feladásra a rendelés" kérdéskör. A gyakori kérdések között a legfontosabb információkat mindig el tudja olvasni, háttéranyagként pedig az alábbi kérdés-feleletet is segít megérteni az amúgy pofonegyszerű folyamatokat:

  • Honnan adják fel rendelésemet?
    Az eXpansys világszerte több raktárral rendelkezik, az európai és a magyar rendeléseket elsősorban a francia raktár szolgálja ki, esetenként az angol.
  • Mi a helyzet a többi raktárral?
    Az amerikai és távol-keleti expansys vállalkozások készleteit is kezeli a magyar felület, ám az ott elérhető készletek csak X nap átfutással érhetők el, ezért láthat a webes felületen néha olyan üzenetet, hogy "10 raktáron, átfutása 6 nap". Ilyenkor az EXPANSYS rendszere számítja a jelzett  átszállítási határidőket.
  • Ki kezeli a rendeléseket?Az egyes raktárakban számos alkalmazott tevékenykedik, egy magas fokon automatizált rendszer segíti, hogy naponta akár 1000-1200 csomag is elkészüljön és eljusson a világ több, mint 150 országába. Ezzel azért fontos tisztában lenni, mert a rendszer csak igen kevés egyéni mozgásteret ad az egyes dolgozóknak, lényegében egy szoftver optimalizálja a feladható csomagokat és adja át ellenőrzésre a megfelelő ügyintézőnek mind az összekészítést, mind a csomagolást, mind a számlázást.
  • Hogyan történik a csomagolás, számlázás?
    Az EXPANSYS rendszer egy ún. 'first pay, first serve' elv szerint működik. Ez lényegében egy az érkezési és fizetési sorrendet is figyelembe vevő kiszolgálási elv. Az a rendelés, mely fizetve van, vagy 'fizethető' (pl. bankkártyás rendelések) elsőbbséget élvez azokkal szemben, mely még pl. utalásra várakozik. Ezen felül természetesen érkezési sorrend szerinti kiszolgálás van. A rendszer tehát néhány egyszerű szabály mentén működik: ha van készlet és a rendelés kiadható, akkor az ügyintézők elé kerül feldolgozásra. Bankkártyás vásárlásnál ekkor történik a kártya terhelése.
  • Létezik-e foglalás, félretehető-e nekem, amíg döntök, stb..?Nem, a fenti elv vezérli a folyamatokat, kisebb webáruházakkal vagy egyes hazai gyakorlattal szemben itt az érkezési/fizetési sorrend vezérel mindent.
  • Ha a rendeléssel minden rendben van, mennyi időn belül adják fel a csomagomat?
    A rendelés nyomkövetőjén mindig látható a rendelés állapota (ready to ship - feladás előtt). Ilyenkor 1-2 munkanapon belül számíthat a csomag feladásáról szóló értesítőre, amennyiben más szempontok nem írják felül a normál ügymenetet (pl. egyéb raktárakba történő átszállítások, technikai problémák). Figyelembe kell venni, hogy a Magyaroszágot kiszolgáló raktár napi áteresztő képessége max. 1000-1200 csomag.
  • Torlódások?
    Lehetnek, főleg olyan időszakokban lassul látszólag a csomagolás/értesítés, amikor régen várt, nagyobb kereslettel rendelkező készletek egyszerre "zuhannak" be. Ilyenkor a korábban feladott rendelések "odafurakodnak" a frissek elé. Pl. 2012 júniusának első hetében a Galaxy S III sokezer darabos extra munkát adott az összes expansys raktárnak, ez a normál ügymeneten felüli terhelés már lassulásokat okozott.
  • Ha feladták mikor érkezik meg?
    A válasz már a rendelésfeladáskor a vásárló kezében van. A választott szállítási mód átfutási ideje szabályozza a Magyarországra történő beérkezést. Tehát ha pl. postai kiszállítást kért, akkor jó sokat kell várnia. Ha nyomkövethető futárszolgálattal kérte a csomagfeladást, akkor pedig a futár által vállalt határidő szerint számíthat a kézbesítésre (pl. Expressz - 1-3 nap, ez az esetek 85%-ban már másnapi teljesítést jelent.)
  • Mi az, hogy nyomkövethető?
    Amikor a csomagja elkészül, az EXPANSYS átadja azt a választott kiszállítónak. Ha a futár nyomkövetést is vállal, akkor a csomagra vonatkozó információk a rendelése internetes nyomkövetőjén is megjelennek. Nem azonnal, hanem logikusan aznap este, amikor a futár felveszi a csomagját a raktárakban. Ekkor kerül rögzítésre a rendeléshez a csomagszám és ekkortól nyomkövethető a rendeléskövető hivatkozáson, hogy merre jár a futár a csomagjával.
  • Fel tud hívni a futár? Fel tudom hívni a futárt?
    A futárnak nem dolga, hogy telefonáljon, de ha probléma van, nem találja a címet, akkor egyeztet. Ha az első kézbesítés sikertelen, akkor pedig feladata is, hogy egyeztessen! A futárt nem, de a diszpécsert fel tudja hívni. Felesleges telefonálgatás helyett előbb a csomagszámot érdemes ellenőrizni és a nyomkövetőt figyelni. A csomagszám ismerete a futárral törtánő egyeztetéshez is szükséges.

Ezt is érdemes lehet átolvasnia: