2013. április 24., szerda

HTC ONE - Jogi hercehurca a mikrofonokkal, talán ezért késik...

Nokia granted injunction against HTC in the Netherlands over highamplitude mics
A ki-kitől-mikor-mit lopott témakörrel nem szeretek foglalkozni, hiszen egyrészt többnyire szabadalmi jogászok territóriuma, zömmel nem is világos már az alapja sem, esetenként olyan nüanszokon múlik egy-egy helyzet megítélése, amit halandóként úgysem érek. Másrészt amióta csak a PC történelem elindult, azóta ez örök téma, ez viszi előre az iparágat. Nem szép, de leegyszerűsítve ez van :)


Amiért most mégis kiemelendő, hogy talán kezdünk magyarázatokat látni arra, miért is késik olyan sokat a HTC ONE. Hollandiában a specialista bíróság a Nokia beadványa nyomán az ST Microelectronics számára megtiltotta, hogy a Nokia jogait érintő mikrofon-alkatrészeit a HTC-nek is szállítsa. A történet szerint a Nokián kívül más nem alkalmazhatná az érintett alkatrészt. Mivel pedig a HTC még hirdette is, ezért bizony ez jogsértő. A HTC állásfoglalása is túl általános: "keresi a megoldást".

Vélemény: Igazolva látom, amit több esetben említettem már. A HTC vagy elvesztette az innovációs képességét, vagy nem elég szemfüles ahhoz, hogy ne sétáljon bele szabadalmi csapdahelyzetekbe. Akár műszaki, akár vezetés-szervezési probléma ez, káros, veszélyezteti a márka megítélését, végső soron vásárlóként nem sok más végkövetkeztetés van, nem árt óvatosnak lenni.

Talán nem túlzó a kritika, hogy az ún. flagship termék bevezetésénél nem illik ilyen banális hibát véteni. Tehát valahol mindenképpen valamilyen termékmenedzsment hibáról lehet szó. Akár szándékosan akarják a HTC-t "kicsinálni", akár nem, de nehezen érthető, hogy nem veszik észre egy minimum 5-6 hónapos termékfejlesztési cikluson, hogy valami nem tiszta. Nehezen képzelhető el, hogy gyártóként nem elsődleges feladat dokumentálni, "minden tiszta odabenn", pláne ha azt is elfogadjuk, hogy 6-7 nullás negyedév után csak kéne már profitot is termelni valamivel. A termékfejlesztés természetesen zűrös dolog, mindenki mindent figyelembe vesz, a szállítók is iparkodnak jó üzleteket kötni a komponensek eladásával, ráadásul ha valami tényleg érdemi és javítja a hardvert, az korlátos is lehet, és fajlagosan drága is lehet. Ennek következtében viszont vélhetően védett is. Akkor?

Akár sikerül megállapodni a Nokiával, akár nem, máris  kimutatható üzleti veszteséget jelent a HTC-nek, három oldalról is:
  • A megbízhatatlanság. Az eddigi szállítási késedelmeket, azt, hogy minimális volumenek érkeznek a csatornába nehéz mással összefüggésbe hozni, mint azzal, hogy az a gyártás nem is biztos, hogy elmaradt. Egyszerűen újragyártanak valamit. Vagy nem is a termelés áll, hanem a készletek nem jöhetnek ki a gyárkapun, és mindössze egyszerű kommunikációs téma, hogy egy hónapja nyugtatgat a gyártó mindenkit, eladni meg alig van mit.  Nem szokatlan ugyan ez sem, az Apple épp a napokban küldött vissza 5 millió iPhone-t a Foxconnak minőségi problémák miatt. Ilyenkor az alkarészek egy részét természetesen újrafelhasználják. Csak a HTC marketing-gépezete kezelhette volna mondjuk másként is, elegánsabban vagy őszintébben!
  • Áttervezés/újragyártás költslgei. Ha a HTC-nél is ez zajlik most, akkor a késedelem is érthető, a gyártás vélhetően megint nem hoz akkora nyereséget, mint várták.
  • Eladáscsökkenés, más is van. Közben megérkezett a piacra a Samsung Galaxy S4. Ma nincs látható műszaki/szabadalmi gond vele, az iparági források szerint 10 milliós készülék várja, hogy az első hónapban eladják. 


Forráshttp://www.engadget.com


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése